Diğer ismiyle mazot olarak bilinen motorin nasıl üretilir? Aslına bakılırsa motorin, bir petrol türevidir. Petrolün farklı ısıtma teknikleriyle ısınması ve damıtılmasıyla meydana gelir. Yapısında minimal derecede azot, çok az miktarda kül ve yoğun oranda hidrokarbon bileşiği görülür. 200 ile yaklaşık 380DC arasında ısıtılan ham petrolün damıtma yöntemiyle ayrıştırılması, üretimin en standart işlemidir.
Neredeyse petrol bulunup işlenmeye başladığından bu yana kullanımda olan motorin, benzine oranla daha uygun fiyatlı ve nispeten daha çevre dostu olduğu için tercih edilir. Elbette hangi araçlarda kullanılacağına göre motorin katkısı olarak tercih edilecek malzemeler arasında farklılıklar bulunur. Bu farkların asıl amacı, araçların motor gücüne göre yakıtın veriminin sağlanması ve aracın çekiş gücünün belirlenmesidir. Bu belirleme dahilinde değerlendirecek olursak, günümüzde 3 farklı motorin kullanılır. Bunları Nu.1-D numaralı motorin, Nu.2-D numaralı motorin ve Nu.3-D numaralı motorin olarak sıralayabiliriz. Her birinin kullanıldığı araç tipi ve özellikleri farklılık gösterir.
Motorin Hangi Araçlarda Kullanılır?
Aslında bu sorudan önce Motorin neden üretildi sorusunu ele almak gerekiyor. LPG ve benzin varken neden Motorin? Benzin ve LPG’de birçok olumsuz etki görülüyordu. Dolayısıyla LPG ve benzinin farklı olumsuz etkilerini olabilen en düşük seviyeye getirmek için motorin kullanan araçlar üretilmeye başlandı. Ağır iş gücü araçları, büyük çiftçilik ve benzeri işlerde kullanılan traktör tipi araçlar ve binek taşıtlar için motorin kullanımının yaygın olduğunu söyleyebiliriz. Bununla beraber motorinin tercih edilme nedenlerinden biri de bütçe dostu olmasıdır.
Benzine ve LPG’ye verilen parayla motorinin ücreti karşılaştırıldığında çok daha düşük olduğu ortaya çıkmıştır. Bir de çevre dostu olması da eklenince yaygın kullanılmaya başlanmıştır. Bu nedenle de motorin kullanan arabalar günümüzde daha kalabalık bir araç nüfusu oluşturur.
Motorin Özellikleri Nelerdir?
Diğer yakıtlar ve motorin farkları konusuna şöyle değinebiliriz:
- Motorin daha düşük sıcaklıklarda yanabilir, ancak benzin kadar fazla alev alamaz.
- Motorin farklı katkı maddeleriyle benzine göre daha az uçucudur.
- Alevlenme süreci benzine oranla yavaş olduğundan, LPG ve benzin kullanılan araçlarda araç yangın riski, motorin kullanılan araçlara göre daha fazla olacaktır.